Strategisk Kompetensförsörjning
Att attrahera, bibehålla och utveckla rätt kompetens blir allt viktigare av flera skäl. Yngre lättrörliga medarbetare är fokuserade på utvecklingsmöjligheter, kunders förväntningar och kvalitetskrav höjs allt snabbare och konkurrenter försöker attrahera era medarbetare.
Har organisationen förmågan att attrahera och behålla rätt nyckelkompetens?
Hur arbetar vi?
OLM innebär att man ser det strategiska personal och HR-arbetet som en kontinuerlig cykel där varje del påverkar förutsättningarna för de andra. För att uppnå långsiktigt lyckade resultat i företaget behöver man se till varje del i cykeln samspelar med de andra.
Vid varje moment bör man ställa sig frågorna - "Vad har vi gjort förut, hur påverkar det de andra momenten, och hur kan vi göra bättre nästa gång."
Medarbetare in i företaget
Mål
- Hitta och attrahera rätt medarbetare, rätt kompetens och rätt drivkrafter.
Insatser:
- Rekrytering
- Stödinsatser - Second Opinion, Personlighetstester, Intervjustöd
- Analys av företagets kompetensbehov
- Employer branding - Attrahera rätt medarbetare
- Etablera effektiva målstyrda rekryteringsprocesser
Medarbetare i företaget
Mål
- Bibehålla och utveckla medarbetare för att uppnå god prestation och utveckling i organisationen
Insatser
- Kompetensutveckling - Utbildning, Coaching
- Organisationsutveckling
- Prestationsutveckling - Utveckla medarbetarnas möjlighet till motivation, god prestation & hälsa
- Ledarskapsutveckling - Ge medarbetarna det bästa ledarskapet och cheferna de bästa
förutsättningarna
- Personlig utveckling - Det Effektiva Medarbetarsamtalet
Medarbetare lämnar företaget
När en medarbetare lämnar företaget på grund av att samarbetet ej fungerat tillfredsställande är de viktigaste frågorna man måste ställa sig; -Varför hamnade vi i den här situationen? och -Hur ser vi till att inte hamna här igen?
Analyserar vad som hänt i de övriga två faserna som lett fram varför medarbetaren lämnar företaget. Har företaget från början rekryterat in fel medarbetare, eller har något hänt under tiden i företaget? Både företaget och medarbetaren har stor nytta av denna kunskap i sitt framtida agerande.
Insatser:
-Självkritisk analys av händelseförlopp
-Lära inför framtida Rekrytering och Personalutveckling
-Bra avslutningsprocess med medarbetare (Lyssna & lär)
-Skydda företagets varumärke (Employer Branding)
Vår erfarenhet är att företag ofta behöver hjälp i denna fas. Det är ofta en obehaglig process för de inblandade medarbetarna och cheferna varför man ofta hoppar över den och därmed inte kan lära inför framtiden.